NYHETER:

Lego vill bekämpa könsstereotyper med ”inkluderande leksaker”

Lego vill göra upp med könsstereotypa leksaker. Foto: Diane Bondareff/AP Images for Lego

NYHETER

Dela på facebook
Dela på twitter

Lego vill bekämpa könsstereotyper med ”inkluderande leksaker”

Världens största leksaksproducent – danska Lego – aviserar sina intentioner att aktivt verka för att arbeta bort könsstereotyper och locka killar och tjejer att leka med legouppsättningar som traditionellt sett ”inte varit ämnade åt dem”.

Av Klas Lundström

JÄMSTÄLLDHET Leksaksföretaget Lego Group kommer att inleda ett aktivt arbete med att ta bort könsstereotyper från sina leksaker, rapporterar företaget i ett pressmeddelande.

Beskedet är ett resultat av de fynd som gjorts i en världsomspännande enkät sammanställd av Geena Davis Institute och som involverade 7 000 föräldrar och barn i åldern 6–14 i Japan, Kina, Polen, Ryssland, Storbritannien, Tjeckien och USA. 

Attityder till spel och framtida karriärer förblir ojämlika och restriktiva, samtidigt som Lego Group på senare år har expanderat sitt utbud av produkter baserade på könsstereotypa actionfranchises. 

”Rädda för att bli retade”

Tjejer blir förvisso mer självsäkra och villiga att delta i ett bredare aktivitetsspektrum, något som emellertid inte är fallet när det gäller pojkar, visar studien.

70 procent av de tillfrågade pojkarna uttryckte rädsla för att bli retade om de lekte med ”flickleksaker”, en rädsla som i många fall även återspeglades hos deras föräldrar.

– Föräldrar är mer oroliga för att deras söner ska bli retade än sina döttrar när det gäller att leka med leksaker som sammankopplas med det andra könet, säger Madeline Di Nonno, vd för Geena Davis Institute och ansvarig för studien.

”Utmanar” och ”bekräftar” könsstereotyper

Legokoncernen grundades av den danske uppfinnaren Ole Kirk Christiansen och är i dag en mångmiljardindustri som förutom leksaker även producerar filmer och ståtar med nöjesparker. Studier har gett Lego beröm för att deras utbud ”utmanar könsstereotyper” – men i samma veva framhålls Lego Group som ett exempel på leksakstillverkare som ”bekräftar traditionella könsstereotyper”.

Men trots kritik för att bidra till ”lata könsstereotyper” vill Lego Group nu bidra till ett mindre könskoncentrerat leksaksutbud:

– Vi jobbar hårt för att göra Lego mer inkluderande. Vårt jobb är att uppmuntra killar och tjejer som vill leka med uppsättningar som traditionellt sett inte ”varit tillägnat dem”, säger Julia Goldin, produkt- och marknadsansvarig på Lego Group, till The Guardian.

Relaterade artiklar:

Dela på facebook
Dela på twitter
Stäng X

Du har kommit till Tidningen Global´s arkiv med äldre artiklar.

Besök tidningenglobal.se för att läsa aktuella nyheter från hela världen.