DAGBOK | KABUL Del 11-12.

Ilska över handel med pakistansk valuta

En kampanj på nätet för att hylla afghanska kvinnors traditionella klädsel har dragit igång efter att talibanerna införde en strikt klädkod för kvinnliga universitetsstudenter.  Foto: Twitter

DAGBOK | KABUL Del 11-12.

Dela på facebook
Dela på twitter

Ilska över handel med pakistansk valuta

Många afghaner är upprörda över vad man ser som Pakistans omfattande inblandning i landet och när det blev känt att den pakistanska valutan ska gälla i handeln mellan de två länderna steg ilskan ytterligare.

Och när talibanerna införde en strikt klädkod för kvinnliga universitetsstudenter reagerade många afghanska kvinnor kraftigt och har postat bilder på sig själva iklädda färgstarka traditionella afghanska klänningar i protest. Det här är del 11 och 12 av Yasmeen Afghans dagbok.

Av Yasmeen Afghan

DAGBOK | KABUL En av den [nyss fallna] Islamiska republiken av Afghanistans prestationer var värdet på [den afghanska valutan] afghani. Värdet på afghani har, framför allt i jämförelse med den pakistanska rupien, varit ganska hög under de gångna 20 åren och på något sätt blev det en stolthet för många afghaner.

När talibanerna styrde Afghanistan mellan 1996–2001 var tusen afghani värda en pakistansk rupie men efter att den efterföljande regeringen bildades föll den pakistanska valutan kraftigt mot den afghanska. För tillfället är värdet av 1 000 pakistanska rupier 499 afghani.

Efter nyheten att handeln mellan Afghanistan och Pakistan kommer att ske med den pakistanska valutan har många afghaner reagerat med ilska. ”Det är vår rätt att använda vår egen valuta i den hanteringen”, skriver Saleem på Twitter.

– Jag kommer bara att använda den afghanska valutan. Om vi använder den pakistanska rupien betyder det att vi accepterar det pakistanska etablissemangets inblandning i Afghanistan, säger en butiksägare i Kabul som inte vill avslöja sin identitet till mig.

”Om det är Pakistans beslut så kommer jag som läkare inte skriva ut pakistansk medicin och jag kommer inte att köpa pakistanska produkter”, skriver Hayatullah Safi på Facebook.

– Pakistan kan aldrig tvinga på oss sin valuta på det sätt som de tvingade på oss talibanerna, förr eller senare kommer vi att göra oss av med dem båda, säger en Kabulbo till mig.

– Afghani [valutan] är det sista som återstår för afghanerna. De tog ifrån oss vår demokrati, förstörde våra säkerhetsstyrkor, tvingade kvinnor att stanna hemma, det finns ingen yttrandefrihet och nu vill de ersätta afghani med pakistanska rupier. De vill bryta ner oss. Det här är smärtsamt, säger Marzia (inte hennes riktiga namn) som är läkare till mig.

Hennes syster, som inte heller ville ha sitt namn med, lade till:

– Den nya påtvingade regeringen vill avskaffa allt, och varje framgång som afghanerna har varit stolta över.

Vissa på sociala medier har redan börjat framhålla afghani som del av sin nationella identitet och uppmanar andra afghaner att ansluta sig.

 

”De vill avhumanisera oss”

Del 12

En kampanj på nätet för att hylla afghanska kvinnors traditionella klädsel har dragit igång efter att talibanerna införde en strikt klädkod för kvinnliga universitetsstudenter.

I århundraden har afghanska kvinnor på landsbygden klätt sig i den traditionella afghanska dräkten med starka färger, och varje region av Afghanistan har haft sitt eget sätt att sy den på. De lysande och färgstarka klänningarna står i skarp kontrast till vad talibanerna nu har introducerat vilket är en svart hijab från topp till tå med svarta handskar.

Författaren och satirikern Khatol Momand postade ett foto av sig själv klädd i den traditionella afghanska dräkten på Twitter och skrev: ”Det här är kvinnors klädsel i min Momand-klan. Ta inte hit den extrema arabiska hijaben.”

Bilderna som afghanska kvinnliga journalister och aktivister postar har vackra lysande färger. Några bär den pashtunska traditionella klänningen, vissa bär den traditionella hazaragiklänningen medan andra har tagit på sig badakhshi-, baluchi-, och nourstani-dräkter.

”Så hur klär sig afghanska kvinnor då? undrar de. Så här. Om jag var i Afghanistan skulle jag ha sjalen på huvudet. Det här är så konservativt och traditionellt som jag/man kan bli”, skriver BBC-journalisten Sana Safi på Twitter.

”Det här är afghansk kultur. Min traditionella klädsel. Vår kulturella dräkt är inte den dementorlika [varelser från Harry Potter] klädsel som de talibanska kvinnorna har på sig.”, skriver Peymana Assad på Twitter.

”Det här är vår autentiska afghanska klädsel. Afghanska kvinnor har så färgrika och och modesta kläder. Den svarta burqan har aldrig varit en del av den afghanska kulturen”, skriver människorättsaktivisten Spozhmay Maseed, på Twitter.

Homira, en medborgarrätts- och människorättsaktivist postade en bild med texten: ”Det här är traditionella kläder för hazaragi. De färgstarka hazaragiklänningarna är min kultur. Den långa svarta hijaben representerar inte alla kvinnor i Afghanistan.”

Maryam Stankazai postade också en bild av sig själv på Twitter, i en röd och grön traditionell klänning: ”Ingen kan reducera mitt liv till en färg. Inte i dag, inte i morgon.”

Många kvinnor i Afghanistan har reagerat på tvånget av den svarta hijaben. 

– Våra traditionella klänningar är lysande och vackra och representerar Afghanistans skönhet, säger Shazia (inte hennes riktiga namn) som bor i Khairkhana till mig.

– Den tidigare afghanska regeringen tvingade inte kvinnor att klä sig på något särskilt sätt. Vi har alla klätt oss i enlighet med vårt traditionella samhälle. Jag har alltid täckt mitt huvud med en sjal, men några kvinnor i min familj bar den blå burqan, säger Huma (ett fingerat namn) som bor Khaira.

– Ingen kan tvinga afghanska kvinnor bära den svarta hijaben. Talibanerna vill kväva afghanska kvinnor med sina strikta klädkoder. De vill avhumanisera oss, men vi kommer inte att ge upp utan stiga upp som Fenix, lägger Waheeda (ett fingerat namn) till.

Under åren har jag hört av min farmor och andra inom familjen att kvinnor på landsbygden alltid har arbetat på fälten enbart med sjalar på huvudet, medan den traditionella klädseln var vikt för särskilda tillfällen som bröllop, självständighetsdagen och så vidare.

Kampanjen startades av historikern Bahar Jalali. Hon var den första att posta bilder på sig själv i den traditionella afghanska klädseln.

Texten har tidigare publicerats på urdu i den dagliga vänstertidningen Jeddojehad (Kamp) i Pakistan och finns också på engelska på Todays Point Online. Yasmeen Afghan är av säkerhetsskäl ett fingerat namn.
Översättning: Bella Frank

Relaterade artiklar:

Dela på facebook
Dela på twitter
Stäng X

Du har kommit till Tidningen Global´s arkiv med äldre artiklar.

Besök tidningenglobal.se för att läsa aktuella nyheter från hela världen.