NYHETER:
Kina vill motverka ökade klassklyftor
NYHETER
- PUBLICERAD 2021-08-30
Kina vill motverka ökade klassklyftor
Kinas president Xi Jinping uppmuntrar höginkomsttagare och utländska företag att investera mer i samhället för att motverka ökade klassklyftor.
Mittens rike uppvisar en snabb växande takt när det gäller nyrika och ”ultrarika” som – liksom sina amerikanska dito – inte har känt några negativa konsumenteffekter av covid-19-pandemin.
Men Jinpings ord väcker farhågor och får utländska investerare att frukta ett kommande ”tabu” mot rikedom och uppvisande av exklusiva plagg och produkter i allmänheten.
Av Klas Lundström
KINA | Covid-19-pandemin har inte nämnvärt bromsat ner Kinas välbeställda samhällsklass köpvilja och konsumeringsförmåga. Men fastän köpkraften förblir stabil och att landets ekonomiska elit fortsättningsvis mår bra ser Kinas president Xi Jinping faror med fortsatta ökningar mellan landets rika och fattiga.
Xi Jinping vill därför understryka Kinas intention att minska klassklyftor bland annat genom att ”uppmuntra höginkomsttagargrupper och näringar att återbära mer till samhället”.
”Statskapitalismens” högborg
Den kinesiska ekonomimodellen, anförd av en så kallad ”statskapitalism”, har alltsedan 1970-talet lockat västerländska företag, investerare och lyft miljontals invånare ur svår fattigdom.
Företag förblir emellertid beroende av den kinesiska staten – och i förlängningen Kinas kommunistpartis – goda vilja och stöd och den kapitalistiska modellen har inte gagnat samtliga i samhället.
Vida klassklyftor dominerar nu det kinesiska populationslandskapet och har, enligt en analys av ekonomen Branko Milanovic i Foreign Affairs, blivit ”systemets akilleshäl”.
”Ojämlikhet eroderar trovärdigheten som Konfucius ansåg viktigare för en bra regering än föda (eller, i dagens termer, materiella tillgångar)”, skriver Milanovic.
Nyrika befarar ”rikedomstabu”
Men bland Kinas ”ultrarika” minoritet har Xi Jinpings uppmaningar och adresseringar om politiska intentioner att verka för utjämnade klasskillnader väckt oro.
Yishu Wang, konsult vid Londonbaserade Half A World, en firma som bistår lyxmärkesföretag att expandera i bland annat Kina, vittnar om oroliga samtal från Mittens rike:
– Jag har sagt till dem att saker och ting inte kommer att förändras dramatiskt på en gång, men säkert är att väldigt rika människor, topp-vd:ar och högt uppsatta regeringsanställda kommer att vara mer försiktiga med hur de klär sig och hur de framträder i offentligheten, säger hon till Financial Times.
”Håll låg profil”
I ekonomiska kretsar färdas Xi Jinpings ord om minskade klassklyftor som kalla vindar och väcker farhågor om ”tabun” som kan leda till att den kinesiska lyxvaruindustrin kallnar:
– Det kan vara klokt för lyxmärken att hålla en lägre profil ett tag. De kan överväga att minska höstens och vinterns inplanerade marknadsföringskampanjer för att inte betona exklusivitet eller elitism, säger Yishu Wang till Financial Times.